سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ |۱۱ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 15, 2024
اوقاف

حوزه/ مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین گفت: بودجه دولتی قزوین ۲۸ هزار میلیارد ریال است، درحالی که اگر درآمد موقوفات احیا شود، یک درصد آن معادل ۵۰ هزار میلیارد ریال تقریبا دو برابر بودجه دولتی استان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام مصطفی مجیدی روز سه شنبه در چهاردهمین همایش هم اندیشی مسوولان امور موقوفات و منابع پایدار حوزه‌های علمیه کشور اظهار کرد: درامدهای موقوفات می‌تواند در راستای احیا و توسعه استان به کار بسته شود که باید در این راستا تمام دستگاه‌ها فرهنگسازی کنند.

وی به مولوسازی اراضی موقوفه در استان قزوین اشاره کرد و یادآور شد: خوشبختانه چند روز پیش ۵۰۰ هکتار از اراضی موقوفه در استان احیا شده و برای تصویب به شورای عالی معاماری و شهرسازی رفته که می‌تواند در آینده برای ساخت منازل مسکونی طلاب و معیشت آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

حجت الاسلام مجیدی در خصوص کمک اوقاف از درآمد موقوفات در امور روحانیون استان قزوین نیز تشریح کرد: ۴۳ میلیارد ریال برای اسکان شبانه، سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای مساعدت و کمک هزینه‌های جاری، سه میلیارد و ۲۳۰ میلیون ریال برای پرداخت شهریه طلاب، ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای برگزاری مراسم ختم قرآن، چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برای دعوت از سخنرانان، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برای حق مشاوره و ۲ میلیارد ریال برای استقرار روحانیون در روستاها کمک شده است.

این مسوول بیان کرد: یکی از موارد عدیده که مدام مورد شبهه جامعه قرار می‌گیرد، موضوع مالکیت وقف است که طلاب و روحانیون باید آن را برای مردم تشریح و تبیین کنند، چرا که دفاع از مالکیت وقف در طول تاریخ حتی در برخی موارد مورد انشا ائمه معصومین قرار داشته و وظیفه ما روحانیون است که نسبت به آن اهتمام داشته باشیم.

حجت الاسلام مجیدی بیان کرد: متاسفانه در دوره پهلوی روح‌ موقوفات از جسم آن جدا شد که مسبب مشکلات بسیاری بود و اکنون پس از پیروزی انقلاب اسلامی باید مدافع آن باشیم، به عنوان مثال ۴۲ درصد اراضی قزوین موقوفه بود که متاسفانه در دوره اصلاحات ارضی واگذار شد، درحالی که همان موقع برخی مراجع فتوا دادند خرید و فروش این اراضی حرام شرعی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha